الخميس، 21 مايو 2009

من غير عنوان

افتكرت ان وهى صغيرة كانت بتروح تشترى الحلويات من كشك عم جرجس وتشترى لعب من المكتبة الى جنبه.
ولما كبرت شوية وحبت القراية بقت كل يوم جمعة تنزل تشترى الجورنال علشان تقرا عبد الوهاب مطاوع
وتعدى على المكتبة الى كانت بتشترى منها لعب علشان تشترى قصص زهور وأدهم صبرى وتكمل بقيت المجموعة.
لما كبرت حبة وسابت مدرستها القديمة الى قعدت فيها ابتدائى واعدادى كانت زعلانة أوى وتقول كل يوم لازم اعدى عليها
انا مدرستى الثانوى كمان جانبها دخلت المدرسة الثانوى الى كانت مامتها وكل خالاتها كانوا فيها اى نعم مكنتش بتحبها
وكانت فعلا كل يوم تعدى من طريق مدرستها القديمة كانها بتحاول تقنع نفسها انها ممكن ترجعلها
كبرت شوية كمان ودخلت الجامعة والجامعة طريقها بعيد عن مدرستها القديمة بس رغم كده الباص الى كان بيوصلها
كان بيعدى من جنبها بس هى حست انها نسيت مدرستها القديمة مبقتش كل يوم تبص من شباك الباص على المدرسة
نسيت الكشك الى كانت بتجيب منه الحلويات نسيت المكتبة الى كانت بتجيب منها قصص زهور وأدهم صبرى
نسيت مدرستها الثانوى الى كانت بتكرها.
بس بعد ما خلصت حبت تفتكر حاجات حلوة زمان كانت بتحصلها وعم جرجس بيديها بوبونى زيادة وصاحب المكتبة بيقولها
ايه الاعداد الى ناقصة عندك علشان اخلى المطبعة تبعتهالى مدرستها القديمة الى شافت وعاشت فيها اجمل ايام فى حياتها حتى مدرستها الى كانت بتكرها واترفدت منها بسبب الغياب .
لاقت عم جرجس مبقاش موجود ولا حتى المكتبة الى جنبة راحت مدرستها القديمة لاقت كل حاجة فيها اتغيرت حتى المدرسين الى كانت بتحبهم مشيوا مدرستها الثانوى كانت عبارة عن قصر اخدوه علشان يرمموه .
يعنى مش هينفع لما تجيب ولاد تقولهم ده الكشك الى كنت بجيب منه حلويات ولا دى المكتبة الى قريت منها اول قصة فى حياتى
ولا دى مدرسة الانجليش الى كنت بعشقها ولا دى المدرسة
الثانوى الى كنت فيها ومامتى كمان كانت فيها بس هتحكيلهوم عن كل ده وتقولهم انه من غير عنوان.

هناك 12 تعليقًا:

  1. ليه مش هينفع !! هو الإنسان إيه من غير ماضيه ؟
    انا شايفه ان ماضى الانسان بيبقى زى لما يموتلك حد مبتعرفيش تفتكريله غير الحاجه الحلوة

    ردحذف
  2. علشان للاسف ملامح اللى فات اختفت ومبقتش زى ما كانت انتى هتبقى فاكره الملامح القديمة بس مش هتحفرى فى
    دماغ حد مشفش الملامح دى الحاجات الى نفسك كان يبقى فاكرها

    ردحذف
  3. طيب ما هو فيه حاجة مهماة اوى لازم تبقى عارفاها ان الهناردة اللى انتى عايشاه بكرة هيبقى ماضى و هيكون امبارح لو قعدتى تفكرى ف القديم هتضيعى حتى فرصتك ف الماضى بتاع اليوم اللى انتى عايشاه

    صدقينى حياة كل واحد فيها جوانب كتير انسانية تشبه ايام المدرسة و زمان لان ف كل مرحلة ف حياتك اللى قبلها هتبقى زمان .. مش يمكن ييجى يوم تقولى زمان كان عندى مدونة

    بدل ما تفكرى ف اللى فات و الفرص اللى ضاعت فكرة ف بكرة هتقولى فيه ايه على النهاردة

    حاولى مش هتخسرى حاجة

    ردحذف
  4. عندك حق يا ياسمينا ياجميلة انا بحب اسمك اوى على فكرة
    عندك حق ملهاش لازمة نبص ورانا

    ردحذف
  5. ماهو علشان كده فيه مدونات تكتبى فيها كلام جميل زى ده
    وبالتالى الناس تقراه
    وتحسى من جديد انك رجعت بالزمن ورا

    بوست جميل جدا واسلوبك حلو اوى

    بالتوفيق ياميمى وشوية حاجات فوق بعضيها ^_^

    ردحذف
  6. وعلشان فى ناس زيك بترد بكلام جميل كده لازم ننقى الكلام الى نكتبه ثانكس لييك

    ردحذف
  7. الذكريات جميله قوى
    وانا كمان بمر على مدرستى وااقول لبناتى هى دى مدرستى ودا عم سيد اللى بجيب منه الشكولاته والبنبون
    بس خلاص هما كمان بقا ليهم زكرياتهم
    واجمل حاجه اننا نشاركهم وكدا بنعيش حياتهم المتجدده
    بس اكتبى انا مبسوطه وان أقرا هذه الذكريات
    على فكره انا اول مره اجى هنا
    بس ضحكت اول ماجيت
    لان بنتى دايما اسمعها تقول (عندما تكون ميمى وحاجات اخرى فوق بعضها
    دانتى مشهوره وانا معرفش
    تقبلى تحياتى

    ردحذف
  8. ياه انا برده معرفش انى مشهورة اوى كده والحمدلله انى كنت سبب انك تحكى ويارب يخليلك بناتك واتحكى لاحفادك كمان

    ردحذف
  9. بجد احساسك حلو قوى والبوست ده هيأثر في اى حد يقراه لان كل واحد مننا مر بذكريات زى كده وهو صغير
    بس انا ملاحظ حاجة انك مركزة يإما مع الماضي والذكريات يإما مع المستقبل ومشاكله وناسية اللحظة اللي انتى عايشاها , شوفى الخيام قال ايه

    لا تشغل البال بماضي الزمان
    ولا بآتي العيش قبل الأوان
    واغنم من الحاضر لذّاته
    فليس في طبع الليالي الأمان

    تحياتي

    ردحذف
  10. ثانكس على مرورك وكلامك بجد بس لما تحس ان الحاضر مالوش معالم مش قدامك غير كده للاسف اى نعم انت عندك حق بس يمكن دى محاولة للهروب من حاضر مش عاوزه

    ردحذف
  11. زى كل حاجه ما بتتغير انتى نفسك اتغيرتى كنتى فى ابتدائى و بعديها اعدادى و ثانوى و الجامعه و دلوقتى بنوته بعد شويه ها تبقى زوجه و بعديها ام و جده كل حاجه بتتغير اشمعنا الجدران مش هتتغير
    ما علينا
    محمد فتوح

    ردحذف